Rome - Italië (2015)

Rome movie

16 april 2015

Met ongeveer een uur vertraging vertrokken. Rond 14.00 uur waren we op vliegveld Fiumicino vanwaar we de Leonardo expres naar het centrum hebben genomen. Mooi, schoon hotel/appartement aan de straatkant. Snel de koffer neergezet en gaan lopen richting het Colosseum. Entree koste € 12,- p/p maar dan kan je ook het Forum Romanum voor in.

Prachtig het Colosseum, daar ongeveer een 3 kwartier rondgelopen. Het Forum Romanum was al gesloten, gelukkig was het kaartje 2 dagen geldig. De metro richting Travestere genomen, waar we tot het eindpunt waren blijven zitten, waar niks te beleven viel, een stuk teruggegaan met de bus en onderweg ergens uitgestapt waar het er gezellig uitzag. Pizza gegeten in een onooglijk tentje, waar een liter wijn € 6,- was! Terug met de bus en redelijk op tijd naar bed.

Vrijdag 17 april

Vroeg opgestaan en rond 08.00 uur zaten we in de metro richting het Vaticaan. Om 9.00 uur gingen we dan eindelijk naar binnen, vreselijk druk en heel spannend! Onze gids Maria Louisa wist echt heel veel maar was soms ook wel lang van stof.

Het duurde dan ook best wel lang voordat we de Sixtijnse kapel ingingen. Daar was het vreselijk druk en ze waren er zeer streng aan het controleren op foto's, praten (Silencio!) en of je wel doorliep.... Wel prachtig om te zien. Daarna was het eindelijk tijd voor de Sint Pieter basiliek, ongelofelijk! Daar stopte de rondleiding en zijn we zelf omhoog gegaan om van het uitzicht te genieten.

Buiten op het Sint Pieterplein stond een vreselijk lange rij om naar binnen te mogen, we waren blij dat we een georganiseerde tour hadden geboekt! Nog snel een € 0,50 muntje gekocht voor € 3,90 bij het Vaticaan postkantoor!

Nadat we uiteindelijk 6 uur (!) hebben rondgelopen in Vaticaanstad hebben we daarbuiten snel ergens gegeten. Doorgelopen richting Castel Sant 'Angelo en vanuit daar het centrum van Rome weer in.

Daar heel veel gelopen naar Piazza Navona waar o.a de vierstromenfontein staat van Bernini.

Via Campo del Fiore doorgelopen en ergens op een terrasje een wijntje gedronken, verder richting het Pantheon, prachtig en heel indrukwekkend. Daar was het tijd voor een uitgebreid terrasje met wijn en Anti-pasti. Heerlijk!

Volgende stop was de Trevi fontein, deze stond compleet in de steigers waardoor er weinig aan was.....

De gehele dag worden we aangeklampt door straatverkopers die allerlei rotzooi verkopen, uiteindelijk hebben we een "Selfiestick" gekocht voor € 7,50 (hij begon met € 20,- !). Verder gelopen naar de Spaanse trappen, waar het erg druk was en even een "Selfie" genomen. We wilden de metro richting hotel nemen maar door een plotselinge staking ging deze dicht. Doorgelopen naar Piazza del Popolo om daar een bus te nemen, maar deze gingen ook niet meer. Taxi terug naar het hotel genomen, € 10,- in de buurt van ons hotel bij een Traitorria gegeten.

Zaterdag 18 april.

Na ons ontbijtje richting "Forum Romanum" gelopen. Wat een prachtig behouden oud Rome!

Daar hebben we bijna 2 uur rondgelopen, er viel zoveel te zien. Via de "Via del Corso" doorgelopen naar "Piazza del Popolo" en daar de .......kerk bezocht. Deze is ook gebruikt in de film "Angels & Demons" naar het boek van Dan Brown (het Berini mysterie). Omhoog gelopen naar het "Villa Borghese" park voor een prachtig uitzicht.

's Avonds gegeten bij Trattoria Luzzi in de wijk "Laterano", buiten op het terras. Een liter huiswijn koste € 4,- wij hebben de Pinot Grigio genomen van € 10,- lekker gegeten.

Zondag 19 april

Vandaag met de metro richting de Via Appia Antica gegaan, eerst zaten we op de Via Appia Nuevo en via het Via Appia park kwamen we uiteindelijk aan bij het begin van deze oude weg. Daar fietsen gehuurd en de 8 km lange route gefietst. Spectaculair mooi !!

Het was een erg hobbelige route maar bijzonder mooi.

Daarna met de bus terug het centrum in en snel doorgelopen naar de wijk Laterano waar we op aanraden van Vera de San Clemente hebben bezocht. Deze is gebouwd op een andere kerk en daaronder bevinden zich nog woningen van oude Romeinen. Doorgelopen naar de San Giovanni in Laterano een basiliek naast de residentie van de paus. In het midden staat een zilveren buste, deze bevat relieken van Paulus en Petrus.

Toch nog even terug naar Vaticaanstad gegaan voor wat sfeerfoto’s. Was nu lekker rustig op het St. Pieters plein. Terug via Castel Sant’ Angelo en met de bus verder het centrum in gegaan.

Vlakbij ons hotel gegeten aan de Via Urbana

Maandag 20 april

Koffer ingepakt en uitgecheckt. Nog even de Santa Maria Della Vittoria bezocht waar ook een scene van Angels & Demons is opgenomen. Daar bevindt zich een van Bernini zijn meesterwerken, de zogenaamde “extase van Teresa” (jammergenoeg werd deze gerestaureerd).

Featured Posts
Recent Posts
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.