Karpathos, Griekenland (2015)

30 juli 2015

Eindelijk! Na maanden voorbereiding (vooral door Mirandus), vertrokken we dan eindelijk op onze welverdiende zomervakantie. Om 03.00 uur in de ochtend stond onze taxi voor de deur die ons naar Schiphol bracht. Snel de koffers afgegeven en ik heb nog een tax-free geurtje gekocht. 05.25 uur zouden we vertrekken maar omdat het nogal druk was op Karpathos vliegveld moesten we een kleine 10 min wachten, om vervolgens via de Polderbaan op te stijgen. (Heel erg leuk om Haarlem te zien liggen bij het ochtendgloren).

Rond 10.15 uur waren we dan op Karpathos vliegveld waar het enorm hard waaide en zinderend heet was. Met de bus werden we naar ons appartement "Journey's End" gebracht. Ziet er gezellig uit hier en het 2-kamer appartement is groter dan we hadden verwacht. Spullen neergezet en snel omgekleed om te gaan lunchen, we waren echt uitgehongerd. Lekkere lunch aan het strand genuttigd bij Maistrali om daarna bij ons appartement af te koelen in ons zwembad. Daarna lekker in de zon gelegen waar ik toch wel verbrand ben. Om 17.50 uur werden we opgehaald voor de "Holland International" meeting, in Pigadia stad, waar van alles over het eiland verteld werd. Daarna hebben we lekker gegeten bij restaurant Elea in het centrum. Met de taxi terug (€6,-) naar ons appartement. Daar nog heel even bij het zwembad gezeten en om 21.30 hielden we het voor gezien.

31 juli

Heerlijk rustig dagje aan het zwembad. Luieren, lezen, zwemmen en veel water drinken. Er is nagenoeg geen wind (wat heel bijzonder is voor dit eiland) dus het is zinderend heet. 's Avonds gelopen naar Pigadia en daar bij een Italiaans restaurant (Ciao) gegeten. Joey had een megapizza, zelfs teveel voor hem!

Rondje door het stadje gelopen en met de taxi terug. Bij het appartement was er een stroomstoring dus we zaten buiten in het pikkedonker zonder WiFi.....

1 augustus

Vandaag 9 jaar samen! Weer een heerlijk relaxed dagje bij het zwembad. 's Middags naar het strand gelopen en daar lekker geluncht en gezwommen, wel erg veel stenen in het water. 's Avonds gegeten bij restaurant Maxim in Pigadia.

2 augustus

Zondag heerlijk de hele dag aan het zwembad gelegen. 's Avonds gegeten bij restaurant Pelagos, daar was live muziek maar het eten was niet heel bijzonder.

3 augustus

Maandag het eiland een beetje verkend met de auto! Rond 10.00 uur zijn we vertrokken in onze FIAT Panda. Via allerlei kleine stadjes met zeer smalle straatjes steeds verder omhoog de bergen in met heel veel haarspeldbochten maar bijna geen tegenliggers. Het was een schitterende route en onze eerste stop was onderweg bij "het blauwe bankje" bekend van Facebook, haha. Daar een paar foto's gemaakt en beneden gegeten bij "Under the trees". Doorgereden tot we bij onze eerst plaats van bestemming waren : Lefkos, deze heeft 3 verschillende stranden en we gingen voor degene met de hoogste golven. Joey en Kane vonden het geweldig! Ongeveer een uurtje daar gebleven en daarna doorgereden naar Mesochori. Daar geluncht en een beetje rondgelopen, bloedheet! Terug via de andere kant van het eiland wat werkelijk een schitterende route was! Rond 16.00 uur waren we weer terug bij ons appartement lekker nog even gezwommen en ' s Avonds heel goed gegeten bij restaurant Acropolis in Pigadia.

4 augustus

Vandaag weer op tijd met onze auto vertrokken. Via het bergdorpje Menetes wat 350 meter hoog ligt. Het is een klein dorpje wat bestaat uit talloze trapjes en steegjes tegen de berg aan gebouwd. Dwars er doorheen loopt de weg naar Arkassa waar we vandaag naar toe gingen. Daar snel even een broodje gegeten en snel naar het strand "Agios Nikoalos" gereden. Daar heerlijk op bedjes onder een parasol gelegen en er waren fantastische golven die hard neerkwamen! Geluncht aan het strand en rond 14.30 uur zijn we weer terug gereden, onderweg kwam Kane erachter dat de achterklep nog open stond! Nu wel gestopt bij Menetes en even bij het kerkje rondgelopen. Bij ons appartement nog lekker gezwommen en 's Avonds gegeten aan het strand bij restaurant "Zoriana's Place".

5 & 6 augustus

2 dagen geluierd aan het zwembad, echt heerlijk. Woensdag avond gegeten bij restaurant Grande, was super. Donderdag bij Taverna "To Goniakon" gegeten.

7 augustus

Samen met onze "buren" op de "Sofia my love" piratenboot weggeweest. Rond 09.45 uur vertrokken we en onze eerste stop was bij "Kyra Panagia" waar je even kon zwemmen. Doorgevaren naar het privé strandje van de kapitein "Vasinis Paradise". Daar heerlijk gezwommen in het koele en zeer heldere water.

Lekker aan het strandje gelegen en Joey en ik hebben Kane "bedolven" onder stenen, vond hij supergrappig.

Bij het strandje was er in de rotsen een kleine ruimte die ze Taverne noemden. Houten tafeltjes en boomstronken als krukjes. De kapitein en bemanning hadden een zeer smaakvolle lunch bereid met een zalig gekruide kipsouvlaki, lekkere rijst en frisse kool-komkommer salade. Het enige nadeel was dat er ontzettend grote wespen rondvlogen, maar je had er niet echt heel veel last van.

Terug via de kust naar het in 2003 uitgeroepen mooiste strand van Europa "Apella beach" daar hadden we 2 uur de tijd om te zwemmen en te zonnen. Terug met de boot naar Pigadia en bij ons appartement nog even lekker gezwommen. 's Avonds gegeten aan het strand bij "Maistrali" erg lekker. Er was een doopfeest aan de gang met live muziek, dat maakte het extra leuk!

8 augustus

Zaterdag, rustdag ! Hele dag aan het zwembad gelegen en 's Avonds in Pigadia gegeten bij "Manolis".

9 augustus

Zondag vroeg op, om 06.30 uur ging de wekker! Vandaag een dagtrip naar Olympos met de boot.

Om 08.30 uur vertrok de boot vanuit de haven van Pigadia en rond 10.00 uur waren we in de haven van Diafani. Daar even koffie gedronken en een tosti gegeten en rond 11.00 uur vertrok de bus naar Olympos via allerlei haarspeldbochten en steil omhoog.

Olympos is een van de meest authentieke dorpjes van Griekenland en houdt zijn tradities in ere. Vrouwen lopen in klederdracht rond, bakken het brood, staan in de keukens en hebben de macht in het dorp. Overal worden kruiden, honing, kleden en allerlei koopwaar aangeboden en er zijn vele tavernes in het pittoreske dorpje.

Heerlijk rondgeslenterd door allerlei straatjes over trapjes langs kapelletjes en windmolens om uiteindelijk bij een taverne te belanden waar buiten in een enorme oven de meest heerlijke gerechten stonden. Joey en Kane een lekkere pizza gegeten, Mirandus een apart kaas-deeg gerecht en ik twee plakken overheerlijke aubergine belegd met ui, paprika en kruiden, drijvend in heerlijke olijfolie. Daarna het dorpje verder bekeken en nog ergens wat gedronken. Ik heb de meest kitscherige sloffen gekocht voor € 10,- en Joey en Kane een mooie armband voor hun moeder. Uiteindelijk hebben Joey en ik nog een stuk rondgelopen en foto's gemaakt. Mirandus en Kane hebben benden bij het kapelletje op ons gewacht.

Rond 14.45 uur weer terug met de bus naar het havenplaatsje Diafani. Prachtige havenplaats met veel tavernes en een mooie kerk. Heerlijk aan de Ouzo gezeten. Om 16.30 uur vertrok de boot weer en rond 18.00 uur waren we weer in Pigadia. Daar nog wat gegeten bij "La Mirage" en weer op tijd terug naar ons appartement. Op tijd naar bed gegaan

10 & 11 augustus

Maandag & dinsdag 2 heerlijke relax dagen, plonzen in ons zwembad en liggen op de ligbedjes.....heerlijk. Maandag gegeten bij restaurant "Mesogios".Dinsdag eind van de middag richting de haven gelopen en boven 2 prachtige kerkjes bezocht, een met een schitterende begraafplaats erbij. Mirandus liep nog iets hoger en opeens stond hij bij de Griekse vlag ; mooi fotomomentje! Bij de haven iets gedronken en gegeten bij een traditionele Griek : "Orea Karpathos". Op de terugweg bij de minigolf gestopt want Kane wilde heel graag golfen (18 holes), was grappig!

12 & 13 augustus

Woensdag koffers ingepakt en bij het zwembad rondgehangen. Eind van de middag wat gedronken bij de haven en nog eenmaal bij restaurant "Grande" gegeten. Deze vonden we alle 4 het lekkerst.

Donderdag om 06.30 opgestaan, ontbijt laten verzorgen bij ons appartement en om 08.30 uur kwam de bus ons weer ophalen. Rond 10.50 uur vlogen we weer richting Nederland.

Karpathos movie

Featured Posts
Recent Posts
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.