Firenze/Florence - Italië (2017)

Donderdag 11 mei 2017

's Ochtends om 04.30 uur al opgestaan en een uurtje later zaten we in de trein richting Schiphol. Inchecken en douane ging redelijk snel, er was gewaarschuwd voor zeer lange wachttijden, maar met 20 minuten hadden we alles gehad. Croisantje gegeten, koffie gedronken en een beetje gewinkeld en om 08.45 vertrokken we richting Florence.

Daar aangekomen een taxi genomen naar ons appartement (Bargello 121), moesten 10 min wachten tot de eigenaresse ons binnen liet. Ziet er goed uit, netjes, ruim en schoon. Koffer neergezet en de stad ingegaan. Als eerste geluncht bij "L'opera" aan de achterkant van de Duomo. Salade en witte wijn op een terrasje in de zon. Rondgelopen op zoek naar het "geboortehuis" van Dante waar nu een museum staat. Het is niet 100% zeker of hij hier echt op deze plek geboren is. Kleinschalig museum met een afdruk van Dante's dodenmasker. in hetzelfde buurtje een beetje rondgelopen waar een klooster zat en de "San Firenze" bezocht. Heel mooi. Lekker naast de kerk op een terras gezeten met een half flesje wijn en wat "antipasti". Daarna heb ik nog een ijsje gegeten en terug naar ons appartement voor een klein middagdutje. Mirandus heeft lekker espresso gezet met de Perculator.

David

Weer de stad in bleek de weg bij ons te zijn afgezet vanwege een verdacht pakketje.... gelukkig niks aan de hand. Doorgelopen naar de "Galleria dell'Accademia" die vol stond met kunst en in de "Tribuna" het beroemdste beeld van Florence de "David" van Michelangelo. Geweldig om te zien, heel indrukwekkend. Beetje rondgelopen in de buurt daar en onderweg kwamen we een leuk restaurant tegen "Simbiosi" waar we lekker gegeten hebben. Op de terugweg een klein supermarktje in voor yoghurt, bananen en muesli en eenmaal bij ons appartement espresso gezet en snel de tv aan voor de halve finale van het songfestival! Werden een beetje gek van het Italiaanse commentaar en de reclame tussendoor, maar dat mocht de pret niet drukken.

Duomo

Vrijdag 12 mei 2017

Heel relaxed opgestaan en gegeten. Rond 09.45 stonden we in de rij voor de Duomo en na een kwartier mochten we al naar binnen. 's Zomers staan mensen hier wel 3-4 uur voor in de rij....

Duomo viel tegen, heel sober, alleen het plafond met de fresco's was mooi. Voor de koepel, de klokkentoren (Campanile) en de doopkapel (Baptisterium) moest je €15,- betalen, hadden we geen zin in.

Doorgelopen naar de "Santa Maria Novella", deze ging om 11.00 uur open en we hoefden maar weer een kwartiertje in de rij te staan.

Je kwam binnen via een tuin en ondanks dat hij midden in het centrum staat was er direct een serene rust. Van buiten zag het er niet zo groot uit maar eenmaal binnen was het overweldigend! Gigantische baseliek met een en al fresco's en allerlei kappelletjes. Achter de kerk zat nog een binnentuin met daar half onder het "Cloister of the dead" een oud, ooit overstroomd kerkhof wat gedeeltelijk gerestaureerd was. Echt indrukwekkend. Als laatste nog buitenom doorgelopen naar de "Farmacia de Santa Maria Novella" een apotheek, gesticht door de Dominicaner monniken rond 1220. Hier lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan, zo mooi! Wel erg prijzig...

Santa Maria Novella

Geluncht op het plein voor de baseliek en daarna even geshopt op de duurste winkelstraat de "Via de'tournabuoni" waar Mirandus nog mooie Tommy Hilfigger gympen heeft gekocht. Doorgelopen de "Ponte Santa Trinita" brug over en door naar "Palazzo Pitti". Hele gezellige kronkelige straatjes. Daarangekomen kwamen we erachter dat we onze Florence gids waren vergeten bij het restaurant (dachten we.....). Wij weer terug naar het restaurant, maar geen gids....ook niet bij de Tommy Hilfigger winkel. Nieuwe plattegrond gekocht en toen vond Mirandus toch de gids in z'n rugzak!

Vol goede moed weer verder, dit keer de "Ponto Vecchio" over om aan het eind linksaf te slaan richting "Piazza Michelangelo" redelijk pittige klim omhoog maar wel een geweldig uitzicht. Nog verder omhoog gelopen naar de "San Miniato al Monte". Ik dacht dat ik alles al gezien had maar het werd nog mooier en indrukwekkender, vooral toen er een hele oude pater midden in de kerk in een fragiel lied uitbarstte. Rond de kerk ligt een enorm groot kerkhof met honderden graven en kleine en grote kapelletjes. Werkelijk ongelofelijk! Hier liggen voorname menden uit Florence zoals o.a de schrijver van "Pinokkio" Carlo Collodi.

Na een lang te hebben rondgedoold op de begraafplaats nog even van het uitzicht genoten en weer naar beneden gelopen, dit keer via de "Giardino della Rose" een mooi aangelegde rozentuin die vol in bloei stond.

Beneden bij de toegangspoort van de stad heerlijke hapjes genuttigd en prosecco gedronken. Verder de stad in, weer andere straatjes en steegjes, het leken de middeleeuwen wel! Bij een heel stoffig winkeltje een percolator en 4 espresso kopjes gekocht. Uiteindelijk beland op het Piazza Santa Spirito waar we tonijn hebben gegeten.

Zaterdag 13 mei 2017

Na ons ontbijt gelijk richting het "Galleria degli Uffizi" waar de rij niet heel erg lang was en na ongeveer een half uur konden we naar binnen. Enorm groot museum met ongelofelijk veel kunst en schilderijen. Nog nooit zoveel verschillende versies gezien van "Madonna en het kind".

Mirandus vroeg aan een bewaakster waar de " Corridoio Vasariano" (Vasari gang) was en het toeval wilde dat we er net voor stonden. Deed ze gewoon de deur even open voor ons! Heel gaaf om even naar binnen te kijken. Heel veel kunst bekeken en koffie met gebak genuttigd boven op het dak van het museum. Na het "Uffizi" zijn we naar de "Via dei Neri" gelopen en heerlijk geluncht bij "La prosciutterria", echt een geweldig tentje met fantastische broodjes en wijn.

Siena

Daarna naar het station gelopen om te kijken hoe laat de bus eventueel zou gaan naar Siena......wat bleek....hij vertrok binnen 5 minuten! Snel kaartjes gekocht en voor we het wisten zaten we ruim een uur in de bus richting het pittoreske Siena. Wijntje gedronken op het beroemde "Piazza del Campo" met uitzicht op de "Palazzo pubblico" echt heel gaaf. Beetje rondgelopen in het stadje, de "Cattedrale di Santa Maria Assunta" van buiten bekeken en de "Il Battistero di San Giovanni" van binnen. Heel mooi. Nog een terrasje gepikt en rond 18 uur weer met de bus terug. Naast ons appartement prima gegeten bij "Il gatto e la volpe". Thuis toch maar weer naar het songfestival gekeken via de Rai uno, met voor ons onbegrijpelijk commentaar. Uiteindelijk werden we maar 11de.....

Zondag 14 mei 2017

Vandaag buiten de deur ontbeten, vlak bij ons appartement bij "I Ghibbellini" op een gezellig pleintje heerlijk in de ochtendzon. Via de Ponte Vecchio naar de Gardinio Boboli tuinen gelopen, wat een prachtig aangelegd park. Overal beelden en uitkijkpunten waardoor je de stad goed zag liggen. Ongeveer 2 km rondgelopen en daarna nog naar de Giardino Bardini geweest. Ook alweer prachtig en daar heerlijk koffie gedronken met wat lekkers erbij.

Uitzicht vanuit de Gardino Boboli

Geluncht in het centrum vlakbij de "Santa Croce" onze volgende stop. Ook weer prachtig, hier liggen o.a. Michelangelo en Galileo begraven. Het bijzondere is dat als je de tuin inloopt die erbij hoort, je geen idee hebt dat je midden in het centrum zit, er heerst een bijna serene stilte. Heerlijk op een terrasje gezeten en doorgelopen naar "Piazza San Marco" alwaar we de San Marco kerk bezocht hebben. Vervolgens naar de Santissima Annunziata Basiliek gelopen waarzelfs een mis aan de gang was. Ik dacht dat het niet mooier kon, maar m'n mond viel bijna open van verbazing, ongelofelijk wat een gebouw. We hadden gereserveerd bij "La Menagiere" maar toen we daar aankwamen en de menukaart zagen vonden we het te prijzig..... fles water hoefden we niet af te rekenen, ze begrepen het wel.

Maandag 15 mei 2017

Laatste dag, koffer ingepakt en alweer vroeg liepen we in de stad. Eerste stop was de "Mercato Centrale di San Lorenzo" , een grote overdekte markthal waar van alles te koop was, gedroogde Funghi porcini en balsamico gekocht. Doorgelopen naar de "Oltrarno" wijk waar we op een terrasje koffie hebben gedronken. Blijft bijzonder als je dus buiten zit dat je dubbel zoveel betaald dan dat je binnen zit! Via de "Via del Campuccio" naar de "Porto Romana" een van de oudste toegangspoorten van de stad. Langs de "Gardinio Boboli" en "Palazzo Pitti" terug naar het centrum en bij " Piazza Repubblica" het warenhuis "La Rinascente" ingeweest waar bovenop een dakterras ligt met mooi uitzicht. Daar koffie gedronken met Tiramisu en daarna nog een laatste kerk bezocht, de "Or San Michele" wat oorspronkelijk een graanmarkt was.

Binnenin vind je het tabernakel waarin het wonderdadige schilderij "Madonna Della Grazie" wordt bewaard. De Mariabeeltenis zou zieken en gewonden hebben genezen en ter ere van haar werd de graanmarkt ooit tot kerk verbouwd. De kerk is met een bruggetje verbonden met het 13de eeuwse gildenhuis van de wolhandelaars, waar we ook nog even zijn geweest. Geluncht vlakbij de Duomo en terug naar ons appartement voor koffie en de laatste spullen ingepakt en stipt om 14.00 uur werden we door de taxi opgepikt om naar het vliegveld gebracht te worden.

Wat een geweldige stad!!!

Featured Posts
Recent Posts
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.